Tips bij gebruik parcours

De baancommissie van Dirty Hill streeft naar een parcours dat het hele jaar door berijdbaar is en zowel veilig als uitdagend is. In samenwerking met de clubleden en het Recreatieschap vindt er periodiek baanonderhoud plaats. Het parcours is vrij toegankelijk voor iedereen, maar er zijn wel een aantal spelregels: 

  • Niet zelf aan het parcours gaan graven of klussen 

Ga niet op eigen initiatief veranderingen aan het parcours aanbrengen. Als club streven we er naar het parcours (technisch) uitdagend en afwisselend te houden. Doordat het een openbaar parcours is dient het parcours geschikt te zijn voor mountainbikers van verschillende behendigheidsniveaus. Ervaren en minder ervaren gebruikers moeten de sport veilig kunnen beoefenen op dit terrein. Ook het Recreatieschap ziet de laatste jaren streng toe op de veiligheid van het parcours. Aanpassingen aan het parcours zullen daarom altijd in goed overleg met het Recreatieschap worden afgestemd alvorens te worden doorgevoerd.

  • Draag een helm 

Het gebruik van de valhelm is de laatste jaren gelukkig toegenomen. Toch is het ontstellend te zien dat er nog steeds mensen zonder helm rondrijden op het parcours! Wees verstandig en zet een helm op! Voor het mountainbiken tijdens clubactiviteiten is het dragen van een helm verplicht. Zonder helm mag je niet deelnemen aan activiteiten. Mocht je vergeten zijn om je helm mee te nemen, huur er dan één bij Outdoor Valley voordat je besluit het parcours op te gaan.

  • Houdt rekening met voetgangers of andere medegebruikers 

Het Hoge Bergse Bos is een openbaar recreatiegebied. Hierdoor heb je te maken met meerdere gebruikers die allemaal naar het gebied komen om te wandelen, fietsen, hardlopen of de hond uit te laten. Dat er een parcours voor mountainbikers is uitgezet wil niet zeggen dat we op dat stukje grond het alleenrecht hebben. Rij mede-recreanten niet omver en mocht je elkaar op het parcours tegenkomen geef elkaar de ruimte. Blijf netjes en beleefd en zorg ervoor dat de mountainbiker als fatsoenlijke gebruiker van het gebied te boek blijft staan. Negen van de tien keer ontvang je dezelfde benadering van de mede-recreant en gaat ieder zijn/haar weg. Vervelende uitzonderingen heb je helaas altijd, maar ga daar vooral niet in mee!

  • Niet rijden direct na zware regenval

Hoewel de puingranulaatverharding veel regen kan hebben zonder glad of modderig te worden is het geen wondermiddel. Bij veel regen is de hele ondergrond van het gebied zacht en doorweekt. Ga je nu toch rijden dan druk je de verharding de zachte ondergrond in en komt alle modder boven. Het pad wordt helemaal stuk gereden. Kennelijk is het enthousiasme onder bepaalde mountainbikers zo groot dat ze het niet kunnen laten bij dergelijke condities te gaan rijden. Wees je bewust van de schade die je daarbij aanbrengt aan het parcours en probeer het gebruik van het parcours onder deze omstandigheden te vermijden. De parcoursen van Noordwijk en Burg Haamstede zijn, vanwege de duingrond, een prima alternatief tijdens natte periodes en leuk voor de afwisseling.

  • Gebruik een deugdelijke en goed onderhouden fiets 

Het parcours is een mountainbikeparcours. Dat betekent dat “gewone” fietsen (stadsfietsen, toerfietsen, racefietsen, hybrides) niet geschikt en soms zelfs gevaarlijk zijn om te gebruiken op dit parcours. Een degelijke en goed onderhouden mountainbike, met goed werkende remmen is een must om veilig gebruik te kunnen maken van het parcours.

  • Hou je aan de rijrichting 

De rijrichting is aangegeven door middel van het bekende mountainbike route teken (driehoekje met twee rondjes eronder). Volg de route altijd in de aangegeven rijrichting om ongelukken te voorkomen. Op bepaalde punten is het zeer gevaarlijk tegen de richting in te rijden. Denk maar eens aan een onoverzichtelijke afdaling waar iemand met 40 km/u naar beneden komt terwijl jij net met 5km/u om de hoek omhoog komt gereden. Er zijn twee passages in de route waarbij je rekening dient te houden met tegenliggers. Dat is de passage aan het eind van de kleine berg en de passage bij de brug. De verbinding tussen de middenberg en de grote berg. Let hier op en geef elkaar de ruimte!

  • Laat geen afval achter 

Gooi geen afval weg op plaatsen waar dat niet hoort. Neem verpakkingsmateriaal of afval mee terug of gooi het weg in de dichtstbijzijnde vuilnisbak.

  • Rem beheerst zonder blokkeren van het achterwiel 

Remmen doe je met de voor- en achterrem en zonder de wielen te blokkeren. Hierdoor blijft de verhardingslaag (beter) op het parcours liggen en spaar je de baan. Vooral in droge perioden of na baanonderhoud ligt het puingranulaat los op de baan en brengt slippend remmen onnodige schade toe aan de baan.

  • Zorg voor de juiste bandenspanning

Als tip kunnen we je meegeven om even naar je bandenspanning te kijken. Vaak zien we rijders met zeer hard opgepompte banden rondrijden, en dat is geen fijne combinatie op de paden van het parcours. Een bandenspanning van ca. 1,8- 2,0 bar is ruim voldoende en bied veel meer grip en comfort. Probeer het eens!

Updates via Facebook

Ben je een gebruiker van het parcours en wil je graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Like dan de Facebookpagina "Mountainbike Parcours Bergschenhoek", zodat de updates automatisch in je nieuwsoverzicht verschijnen.